Hvilken fjende elsker du?
Mon du er en af dem, der gennem en årrække har haft en latent skepsis over for Ruslands præsident? I så fald er du næppe alene. I årets første måneder blev skepsissen måske endda afløst af en bekymring for, hvad der var gang i, med mere end 100.000 russiske tropper langs Ukraines grænse.
24. februar overgik Putin til at være en fjende – i hvert fald af Ukraine, og muligvis af store dele af den vestlige verden, som nu har travlt med at forsyne ukrainerne med dødbringende våben.
Israel har levet med trusler, angreb og krige siden 1948! Israel har mange fjender. Alene i løbet de seneste par måneder har der været adskillige terrordrab på israelere – igen (se side xx). Og man ved aldrig, hvornår der kommer en raket fra Gaza eller Syrien – eller et gengældelsesangreb.
Fjendskaber har præget hele verdenshistorien.
Uanset hvilken side af en konflikt man befinder sig på, i skolegården, på arbejdspladsen eller mellem befolkningsgrupper, så er der som regel en fast følgesvend med: hadet til modstanderen, som udmønter sig i ønsket om hævn.
Ruslands angreb på Ukraine med mord og voldtægter er i mine øjne forfærdeligt, grusomt og helt utilstedeligt! Jeg synes også, det er tragisk og frygteligt, at russiske soldater ender som kanonføde for at tilfredsstille de russiske magthaveres ambitioner. Jeg bliver indigneret over terrordrab på tilfældige israelere og voldelige krænkelser af kostskoleelever. Og selvom jeg ikke nødvendigvis kan sætte mig ind i, hvordan det er at være offeret, så kan jeg forstå følelsen af had. Hvordan ville jeg mon reagere?
Vanskeligheden består i at holde handling og person adskilt – det vil sige at tale uretten imod og samtidig elske den, der begår den. Det gælder uanset om den bliver begået af en udenrigsminister i Rusland, en Hamasleder i Gaza, min nabo eller en i min familie. Og det er sådan, vi må forstå Jesus, når han siger: Elsk din fjende!
Ethvert samfund, der ikke har Gud som øverste rettesnor, vil uundgåeligt blive aktør i uretfærdighed og gå ærinder for »verdensherskerne i dette mørke« – på den ene eller anden måde. Det er fjendtligt i forhold til Guds ønskede verdensorden.
Vores opgave som disciple af Israels Messias er hverken at hade dem eller sige noget grimt om/til dem, men at modsige dem og bede for dem. Det gælder, uanset om de bor i Moskva, Gaza, Jerusalem eller København.