Yom kippur i Tel Aviv kom til at handle om alt andet end forsoning
Da årets yom kippur næsten var slut søndag aften, brød den interne splittelse i Israel ud i lys lue i Tel Aviv.
De seneste år har det været en tradition i byen, at den store helligdag afsluttes med fælles udendørs bøn – blandt andet på den kendte Dizengoff Street.
Her var det gruppen Rosh Yehudi, der stod for den afsluttende yom kippur-bøn. Det har de gjort siden 2020, og de tidligere år har der været en barriere, som markerer et bedeområde for hhv. mænd og kvinder – sådan som de ortodokse jøder gør, også ved Vestmuren i Jerusalem eksempelvis. De ikke-ortodokse grene af jødedommen derimod praktiserer som oftest bøn, hvor mænd og kvinder beder sammen.
I år havde Tel Avivs lokale myndigheder forbudt Rosh Yehudi at opstille en barriere. Tel Aviv er nemlig en by med mange ikke-ortodokse jøder – og sekulære. Og Israels Højesteret havde endda afgjort, at dette forbud var helt i orden. Der måtte altså ikke være nogen adskillelse mellem mænd og kvinder.
Alligevel blev der under bønnen opsat en interimistisk barriere – angiveligt noget flettet bambus med israelske flag hængt henover.
Det medførte sammenstød, hvor de mange tilstedeværende, som var imod kønsopdelingen, forsøgte at fjerne barrieren. Skældsord føg gennem luften. De ortodokse var oprevede over, at deres bøn var blevet spoleret. Og »aktivisterne«, som de kaldes i flere medier, var selvfølgelig vrede over barrieren. Deres vrede bunder i øvrigt i, at de ortodokse i Israel står stærkt med den nuværende regering, som helt generelt hælder til at give den ortodokse jødedom endnu større indflydelse, end den har i forvejen. Mange sekulære og liberale (ikke-ortodokse) føler, at der bliver set stort på deres rettigheder. De mener også, at de dårlig økonomi i landet i høj grad skyldes, at så mange ortodokse får stipendier af staten, så de kan studere toraen i stedet for at arbejde og betale skat.
Citater, der vidner om splittelsen i Israel
Carrie Keller-Lynn fra The Times of Israel var til stede og kunne bevidne, at der var had i luften. De skældsord, hun overhørte, fortæller en trist historie om en befolkning i dyb splittelse.
- Nazist! råbte en sekulær kvinde til en religiøs kvinde
- Gå hjem, I har allerede ødelagt vores bøn, hvad mere vil I? svarede den religiøse kvinde
- Jeg hader dig, og jeg ønsker at hade dig for alt, hvad I har ødelagt for os de seneste år! lød det fra en ældre, sekulær mand til en yngre, religiøs mand.
- Stinkende kibbutznik! svarede han.
- Jeg hader at skulle betale for dig og dine børn! blev der råbt mod nogle af de ortodokse.
Aftenen var på alle måder det stik modsatte af, hvad yom kippur handler om. Yom kippur betyder »forsoningsdag«. Forholdet mellem religiøse og sekulære i Israel er mere betændt, end det har været længe.