Den eneste »synagoge« i Dubai åbner op

Siden 1948, hvor staten Israel blev oprettet, har jødiske samfund i arabiske lande haft meget svære vilkår. Mange jøder i disse lande blev fordrevet og valgte at flytte til Israel. Og dem, der blev tilbage, havde meget svært ved at leve åbenlyst som jøder. De færreste har haft et sted, hvor de kunne mødes med andre jøder og dyrke deres tro.

Men måske er tiderne ved at ændre sig. I hvert fald har det jødiske samfund i Dubai, som ligger i De Forenede Arabiske Emirater, for få år siden købt en villa, som i dag bruges som synagoge, og som et sted, hvor de cirka 150 medlemmer kan mødes og fejre sabbat og jødiske mærkedage og højtider. Tidligere mødtes de i private hjem.

Eli Epstein har været med i udviklingen i løbet af de sidste 30 år, og til Bloomberg siger han, at »dengang fortalte folk mig, at jeg ikke skulle bruge mit efternavn, fordi det lyder alt for jødisk.« Epstein donerede en tora til synagogen, da den blev købt for tre år siden.

Ifølge et medlem af synagogen er det især regeringens holdning til jøderne, som gør, at man nu føler frimodighed til at mødes mere åbenlyst og ikke skjule sin jødiske identitet på samme måde som før. »Regeringen ønsker, at vi skal føle os godt tilpas og kunne bede sammen,« siger han til Bloomberg.

 

Tora dedikeret til rigmand

Toraen, som Epstein donerede, har han valgt at dedikere til Mohamed Eli Alabbar, som ejer Emaar Properties, der er et meget stort ejendomsfirma. Alabbar står blandt andet bag skyskraberen Burj Khalifa, som med sine 828 meter er verdens højeste bygning. Alabbar og hans firma er tæt forbundet til regeringen i Emiraterne. Og så er han god ven af Epstein. Derfor står der en tekst på toraen, som dedikerer den til »hans excellence  Mohamed Ali Alabbar«.

En del af liturgien i synagogen er en bøn til Gud om at »beskytte, hjælpe og ophøje præsidenten for De Forenede Arabiske Emirater, Sheikh Khalifa bin Zayed«.

Epstein lægger da heller ikke skjul på, at regeringens velvilje over for jøderne er afgørende for, at de nyder den grad af frihed, de gør.

At det netop er Dubai, som er velvilligt indstillet over for jøder, er ikke tilfældigt. Ud over at være en by i Emiraterne, så er Dubai også et selvstændigt emirat – og adskiller sig derfor fra de andre. Det gør det især ved at være meget multikulturelt og markedsføre sig på tolerance. Her skal være plads til alle – også jøder.

 

Sikkerhed og udvikling må følges ad

Ross Kriel er en del af det jødiske samfund og er også med i ledelsen. For ham er det meget vigtigt, at man har fokus på det sikkerhedsmæssige aspekt af at have et jødisk samfund, samtidig med at man udlever en vision om at have et jødisk samfund, der blomstrer, fortæller han til Times of Israel.

Det første skridt i retning at større offentlighed blev altså taget for tre år siden med købet af villaen. Nu har man så taget endnu et skridt ved at tale med pressen i form af Times of Israel og Bloomberg.

Tidligere har man ellers holdt meget lav profil. For eksempel har man ikke haft en hjemmeside, og man har ikke kunnet finde frem til det jødiske samfund via jødiske rejsehjemmesider.

I forbindelse med de to interviews ønskede lederne da også, at der ikke blev taget billeder, som kunne afsløre lokationen.

Ifølge Eli Epstein kan der meget vel ske en udvikling, hvor holdningen til jødedommen i arabiske lande ændres til det bedre. Men han mener også, at holdningsændringen skal gå den anden vej, og at jøder har fordomme over for arabere. »Hvis vi samtidig kan ændre vores syn på Islam og Arabien, vil vi have gjort meget for at hjælpe os selv,« siger han og fortæller, hvordan hans personlige møde med islam ved at bo i Dubai har ændret ham som jøde: »Vi har et stort hul i vores viden om de andre, især jødisk islam. Så det har hjulpet mig at lukke lidt af det hul. Det er et vedvarende eksperiment i mit liv, som leder til det, jeg kalder ”konstruktiv forvirring”.«

 

Truslen fra Iran

Emiraterne har det til fælles med andre sunnimuslimske lande, at de frygter truslen fra Iran. Det er en trussel, som de også har til fælles med Israel og USA. Denne politiske situation er den primære grund til, at der for tiden tales meget om en optøning af forholdet mellem Israel og flere muslimske lande.