Ben Gurion ligger fortsat næsten helt stille: Fald på 99 procent
Det israelske firma, som er hårdest ramt af coronakrisen, er sandsynligvis flyselskabet El Al. Stort set alle selskabets fly, som normalvis udgør en stor del af trafikken til og fra Israels internationale lufthavn Ben Gurion, flyver nemlig ikke for tiden.
Det skyldes især, at myndighederne har besluttet, at folk fra andre lande ikke må rejse ind i Israel – heller ikke selvom de kan bevise, at de kan gå i karantæne. Forbuddet har gjaldt siden 18. marts og varer indtil videre til 15. juni. El Al har derfor hjemsendt 6000 ud af 6500 ansatte uden løn. Og søndag meddelte selskabet, at man ikke flyver før 1. juli – med undtagelse af fragtflyvning.
Der vil gå flere uger, før trafikken i Ben Gurion er bare nogenlunde normal. (Foto: Marie Andersen)
18.197 passagerer i maj
Den store nedlukning af flytrafikken blev understreget af tallene for maj. I løbet af hele måneden var der kun 18.197 passagerer, der ankom til eller forlod Ben Gurion. I 2019 var der i samme måned 1,93 millioner passagerer igennem lufthavnen. Det svarer til et fald på cirka 99 procent.
Cirka en tredjedel af de 18.197 passagerer fløj til eller fra New Ark Lufthavn i New York.
Piloter kan miste tilladelse til at flyve
Problemet med de få flyvninger og udsigten til, at nedlukningen fortsætter, er, at mange piloter, flyteknikere og andre vil miste tilladelsen til at udføre deres arbejde. Der er nemlig internationale krav om, at de skal genoptrænes, hvis de ikke har arbejdet i lang tid. Man risikerer altså at stå i en situation, hvor Ben Gurion åbner og passagererne står klar, men hvor piloterne må bruge flere uger på genoptræning, fordi de ikke har fløjet i flere måneder.
Hjælpepakke og krav om fyringer
Et andet problem er El Als økonomiske situation. Selvom mange af selskabets ansatte ikke får løn, er den økonomiske krise enorm.
Søndag kom Finansministeriet med et forslag, som kan redde El Al. Staten vil angiveligt yde et lån på det, der svarer til 250 millioner dollars. Samtidig skal El Al udbyde aktier for i alt 150 millioner dollars, og staten lover så at købe de aktier, der ikke måtte blive solgt.
Med tilbuddet følger dog et krav til El Al om, at de skærer ned på deres omkostninger. Det vil sandsynligvis få konsekvenser for en tredjedel af selskabets ansatte. Forslaget fra Finansministeriet skal godkendes af både El Al, regeringen og sidst men ikke mindst fagforeningen.
Står ved en skillevej
Alle håber selvfølgelig, at situationen udvikler sig sådan, at passagererne igen snart kan strømme til og fra Israel. Men lige nu sker der en dobbelt udvikling i landet. På den ene side åbner store dele af samfundet, ligesom det er tilfældet herhjemme i Danmark. På den anden side begynder smittetallene at gå den forkerte vej. Det har betydet, at en del skoler, som egentlig var åbnet, har måttet lukke igen – hvis bare en enkelt elev eller ansat har haft en positiv coronatest.
Søndag var Moshe Bar Siman-Tovs sidste dag som departementschef i Sundhedsministeriet. Og ifølge kilder i ministeriet brugte han sin sidste dag på at advare om en mulig bølge 2. Han har dog selv efterfølgende nægtet udtalelserne, som anonyme kilder har videregivet til Channel 12.
Til israelske medier sagde han søndag, at en bølge 2 ”ikke er uundgåelig, hvis vi handler korrekt”. Han tilføjede dog, at ”vi er i midt i en periode, hvor antallet af smittede stiger. Det er virkeligheden, og der vil gå noget tid, før vi kender det fulde omfang.”